الرئيسية / فنون / جوهرة تتصدر.. مبالغ صادمة بشأن أسعار الراقصات فى حفل رأس السنة

جوهرة تتصدر.. مبالغ صادمة بشأن أسعار الراقصات فى حفل رأس السنة

ارتفعت أجور الراقصات في ليلة رأس السنة 2023 عن العام الماضي، واختلف الأجر من راقصة إلى أخرى، وجاءت الراقصة الروسية جوهرة بالمركز الأول في الأعلى أجرًا بموسم حفلات رأس السنة 2023، حيث حدد سعرها بنحو 120 ألف جنيه في الساعة الواحدة فقط.

بينما جاءت الراقصة الاستعراضية إيمي سلطان في المرتبة الثانية بالأجور، واحتلت الراقصة التشيلية بدرة المركز الـ3، وفي المركز الرابع جاءت الراقصة ليندا، بينما جاءت الراقصة دينا بالمركز الخامس.

كشفت النجمة والراقصة نجوى فؤاد، عن رأيها في ارتفاع أسعار أجور الراقصات الأجنبيات والمصريات، في موسم حفلات رأس السنة والذي تفصلنا عنه أيام قليلة.

وقالت نجوى فؤاد فى تصريحات صحفية : ده ذوق الجمهور، إحنا على أيامنا كانت كل حاجة مختلفة تمامًا في الذوق واللبس وطريقة الأداء ومفيش أي مقارنة بين الاتنين، حتى أجرنا كان مختلف لأن الاقتصاد والرقابة كانوا حاجة تانية، على الرغم من أن القيمة والعمل والأداء مختلف ومفيش مقارنة، زي بالظبط لو هنقارن بين أجر فريد شوقي وأجر محمد رمضان دلوقتي مع إن مفيش مقارنة بينهم.

وأضافت نجوى فؤاد: إحنا جيل الملاليم وهما جيل الملايين، راقصات زمان كانوا محترمات، زيهم مثلا فيفي عبده ست محترمة وجميلة بتسلي نفسها بالرقص ووخداها رياضة علشان عضلاتها ما تتعبش وراقصة محترمة بمعنى الكلمة، زي نعيمة عاكف وسامية جمال.

من ناحية أخرى، قالت نجوى فؤاد: المفروض الراقصة تعتزل حسب قوتها الجسدية والليونة وقواها العقلية وشخصيتها وأداءها وموهبتها والكاريزما بتاعتها وابتسامتها مش مجرد جسدها بس.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *